zondag 17 mei 2020

Onlinebronnen

Behalve in mijn ringmap met krantenknipsels en het archief van Gabriël ben ik ook online gaan zoeken naar berichtgeving over typewedstrijden. Een grote hulp bleek Delpher, het online platform van de Koninklijke Bibliotheek van Nederland. Het is een verzameling van miljoenen gedigitaliseerde teksten uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften. Ik wou dat België ook zoiets had. Er zijn wel gedigitaliseerde Belgische krantenarchieven zoals Historische Kranten, maar daar doen ze moeilijk over auteursrechtwetgeving, waardoor alleen krantenartikels ouder dan 70 jaar online te raadplegen zijn. Onbegrijpelijk!

In Delpher kun je zoeken op trefwoorden. Ik heb dus gezocht op woorden als kampioenschap machineschrijven, tikwedstrijd, typekampioenschap etc., en dat heeft een groot aantal bruikbare artikels opgeleverd. Het interessante van Delpher is, dat dit digitale archief veel verder teruggaat in de tijd dan mijn eigen map met knipsels en zelfs verder dan het uitgebreide archief van Gabriël. Zo vond ik in het Algemeen Handelsblad van 30 mei 1911 een artikel waarin verwezen wordt naar een wedstrijd machineschrijven die in 1895 in het Amsterdamse Concordia-gebouw heeft plaatsgevonden. Ik vond ook tal van artikels over de groots opgezette nationale wedstrijden die eind de jaren 60 georganiseerd werden in het kader van de Damesbeurs in Den Haag, over de wedstrijden op de Efficiencybeurs in de Amsterdamse RAI in de jaren 70, en over de wedstrijd die het legendarische Instituut Schoevers in 1938 in Amsterdam hield.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten